HaPS:n Emilia Väänänen viidenneksi E-jollien Junioreiden SM-kilpailuissa.

24.09.2013

emilia_vaananen_22.09.2013_njk_smallEuropean-jollien Junioreiden SM mestaruudet ratkottiin Helsigissä NJK:lla 20.-22.9. Kisaan osallistui 20 purjehtijaa kahdeksasta eri seurasta.

Keväällä veneluokkaa vaihtaneen ja nykyisin European –jollaa purjehtivan Haukiputaan Pursiseuran Emilia Väänäsen kausi huipentui viikonloppuna Helsingissä pidettyihin Junioreiden SM-kilpailuihin jossa tiukan pronssitaistelun jälkeen Emilia sijoittui viidenneksi.

Perjantaina purjehdittiin kolme lähtöä kevyessä tuulessa (2-5 m/s). Lauantaiksi tuuli tyyntyi ja olosuhteet olivat todella vähätuuliset. Silloinkin saatiin vietyä läpi kolme lähtöä. Voimakkaasti shiftailevan tuulen ja vaihtelevien olosuhteiden johdosta osalle kilpailijoista tuli suurta hajontaa sijoituksissa. Sunnuntaina tuuli voimistui ja oli päivän ensimmäisissä lähdöissä 6-7 m/s, mutta heikkeni hieman kolmanteen lähtöön.

Mestaruudesta käytiin todella tiukka kilpailu Julia Toroin (EPS) ja Astrid Stillin (EPS) kesken. Molemmat saivat kisassa kolme starttivoittoa. Lopulta Julia voitti Astridin pisteellä. Myös pronssista käytiin kova taisto. Kolmanteen päivään lähdettäessä Venla Soini (TPS) oli hyvissä asemissa kolmantena, mutta pronssiin oli mahdollisuuksia myös Emilia Väänäsellä (HaPS), Samuel Kilpisellä (TaPS) ja Oskari Muhosella (EPS). Loppujen lopuksi Oskari varmisti pronssin itselleen kolmannen päivän kahdella starttivoitolla. Venla Soini sijoittui neljänneksi tasapistein Oskarin kanssa. Viidenneksi sijoittui Emilia Väänänen ja kuudenneksi niin ikään hyvän sarjan (2-2-2) sunnuntaina tehnyt Risto Pesola (TP).

- Kausi eteni ja päättyi tavoitteideni mukaisesti, ehkä jopa hieman paremmin. Kesäkuun avoimien SM-kisojen 14 sija ja nyt Junioreiden SM:n viides sija kertoo että pystyin saavuttaan kesän harjoitusohjelman tavoitteet ja uuteen veneluokkaan siirtyminen on sujunut ongelmitta. Kesän harjoitusolosuhteet ovat Pohjois-Suomessa olleet haasteelliset aktiivisten E-jolla kilpapurjehtijoiden vähyyden takia joten venevauhtia on pitänyt käydä kisoissa tarkistaan Etelä-Suomessa. Pohjanlahden E-jolla kilpapurjehtija tilanne on nyt kuitenkin parantumassa kun veneluokkaan on Oulussa siirtymässä uusia aktiivisia kilpailijoita muista veneluokista,  kertoo Emilia. Kotimaan kilpailukausi on on tältä vuodelta ohi. Ensi kesän kilpailusuunnitelmissa Emilialla on kansallinen ranking-sarja, PM-kisat sekä mahdollisesti osa Euroopassa pidettävistä kilpailuista.

09.03.2024Karavaani kulkee. Puunajotalkoot 6.3.24
07.01.2024Puheenjohtajissa vaihdoksia
31.03.2023Pitkäaikainen seuratyö huomioitiin TUL:ssa kultaisella ansiomerkillä
10.07.2022Röytän tukikodassa talkoiltiin
15.08.2021Matkakertomus. Ilmari Schepel -Iisalmi - Lappeenranta (Saimaan kierros)
02.01.2019Puheenjohtaja vaihtui
12.07.2017Elojuhlat 2017
13.02.2017Talvinen Röyttä kutsuu Talkoisiin 25.-26.2 !
03.11.2016Röytän majalla on alkanut tapahtua
28.08.2016Talkoita ja rosvopaistia Röytässä